dieta ketogeniczna
Slider, Zdrowie

Dieta ketogeniczna w redukcji masy ciała: tak czy nie?

Dieta ketogeniczna zyskuje w ostatnich latach na popularności. Czy ten sposób żywienia jest zdrowy i odpowiedni dla osób, które chcą zredukować masę ciała? Czy warto ją stosować jako metoda odchudzania? Zobacz przewodnik i oceń, czy to dieta dla Ciebie.

Dieta niskowęglowodanowa budzi chyba najwięcej kontrowersji spośród wszystkich modeli żywienia ostatnich lat. Odwraca znaną nam piramidę żywienia, demonizuje stanowiące jej podstawę węglowodany oraz zaleca spożywanie dużych ilości tłuszczów.

Co to jest dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna jest dietą bardzo niskowęglowodanową, wysokotłuszczową oraz zawierającą adekwatną do zapotrzebowania ilość białka. 

W diecie keto tłuszcze stanowią ok. 80-90% i są głównym źródłem energii dla tkanek. Ilość białka w niej zawarta jest wystarczająca do zapewnienia prawidłowego wzrostu, rozwoju i funkcjonowania organizmu. 

Zazwyczaj redukuje się  ilość węglowodanów do 10% wartości energetycznej diety, co w przypadku całkowitego zapotrzebowania energetycznego wynoszącego 2000 kcal wymaga spożywania nie więcej niż 50g węglowodanów na dzień.

Taki sposób odżywiania prowadzi do zmiany stanu metabolicznego w organizmie w sposób podobny do działania głodówki. 

dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna przy redukcji masy ciała

Dieta ketogeniczna stosowana jest od wielu lat w środowisku klinicznym, w obszarze lecznictwa (np. padaczka oraz choroby onkologiczne). Ze względu na sprzyjające redukcji masy ciała działanie zaczęłą być ona stosowana również w walce z otyłością i nadwagą. 

Dyskusja o zasadności jej stosowania jest jednak nadal otwarta ze względu na brak badań oceniających występowanie skutków ubocznych po długotrwałym zastosowaniu.

Problemem staje się fakt, że jest coraz powszechniej stosowana bez nadzoru lekarza czy dietetyka. 

Chcę stosować dietę ketogeniczną – co zrobić? 

  1. Nie rób nic na własną rękę: popularne książki, dostępne w internecie rozpiski mogą nie być dobrym źródłem informacji i wiedzy. A tym samym mogą okazać się dla Ciebie szkodliwe. 
  2. Zacznij od wizyty u specjalisty: podstawą rozpoczęcia diety ketogenicznej powinna być wizyta u lekarza lub dietetyka (najlepiej klinicznego).
  3. Zrób badania krwi: specjalista skieruje Cię na badania, dzięki którym będzie mógł ustalić, czy dieta ketogeniczna będzie dla Ciebie bezpieczna
  4. Bądź pod stałym nadzorem specjalisty: to ważne na każdym etapie diety ketogenicznej.

Stosowanie diety ketogenicznej na własną rękę może być niebezpieczne dla Twojego zdrowia. Nie warto sugerować się efektami innych osób, ponieważ każdy z nas ma inny organizm i może inaczej reagować na zmiany żywieniowe. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *